Många företag väljer att använda sig av presentreklam som en del av sin marknadsföring. Detta är populärt eftersom det visats sig fungera ypperligt. Den höga variationen och de många möjligheterna har bidragit till att många väljer att satsa på just detta. Men precis som med all slags marknadsföring så krävs efterforskning med tydliga mål för varje uppdrag. Vad vill ni uppnå med denna presentreklam? Vilka är era målgrupper? Det är viktigt att diskutera och planera noggrant så att resultatet blir som önskat.
Det finns många saker att tänka på innan man beställer presentreklam. Ett klassiskt misstag är att olika delar hos ett och samma företag gör flera olika beställningar av presentreklam. Detta kommer att bidra till ökade kostnader för hela företaget och dessutom med en konfys känsla eftersom färger, former och typ av presentreklam kommer att variera mycket. Låt en och samma avdelning hos företaget hålla i hela beställningen. Ett annat klassiskt misstag är att vara ute i alldeles för dålig tid och få det stressigt när det väl gäller. Är det framåt jul som denna presentreklam ska användas så är det dags att redan nu börja arbeta med detta.
Glöm inte att kvaliteten är oerhört viktigt för att resultatet ska bli på ett sådant sätt att era mål med presentreklam uppnås. Det spelar ingen roll hur smart, snygg och användbar presentreklamen är om kvaliteten inte är hög. Det som riskerar att hända om kvaliteten är dålig på presenten är att det smittar av sig till er som företag och till era produkter. Många kommer att koppla samman presentreklam från ert företag med produkter från ert företag. Ni ska kunna stå för allting som ni sätter er logga eller ert företagsnamn på.
Se också till att ta fram en budget för beställningen. Det är lätt att det drar iväg lite när man väl kommer igång med beställningen av presentreklam. Det är viktigt att vet hur mycket man som företag tycker det är värt att lägga ut. Detta hör till planeringen och bör göras under ett tidigt stadie.