Visste du att du bara har några sekunder på dig att göra ett positivt intryck när du träffar en ny människa? Visste du också att detsamma gäller när du som företag skickar brev till dina kunder? Med andra ord, ditt kontorsmaterial spelar roll – större roll än du kanske tror.
Det är lätt att fastna i bilden av att det bara är kläderna du bär och ditt kontor som är avgörande för om dina potentiella kunder ska få en positiv bild av ditt företag. Men det finns så mycket mer, det rör allt från kvaliteten på det kaffe du serverar till utseendet på dina visitkort, ditt kopieringspapper och ja, praktiskt taget allt kontorsmaterial du visar upp.
Spelar det verkligen så stor roll? Det är lätt att intala sig att det inte är så viktigt, men faktum är att det bara är att gå till sig själv och hur vi själva reagerar (åtminstone gör jag det). Blir jag inbjuden till ett kontor med konferensrum där det ligger enkla bläckpennor som inte riktigt vill fungera så blir jag helt enkelt mer svårflörtad än om det är kvalitetspennor i metall som liksom bara flyter på papperet. Samma sak med kontorsmöbler, hur fungerar de egentligen? Gnisslar hjulen, ser materialet i skrivborden billigt ut eller känns det som ett lyxigt skrivbord?
Det här känns mest som fåfänga och ytlighet, kanske du tänker nu. Absolut, så är det. Faktum är att det är precis vad det är, men det är också det som skapar affärer, för vi människor tenderar att faktiskt vara ganska ytliga och inte vilja se bortom fasaden när vi träffar nya människor eller nya företag första gången. Människor har fördomar och dessa besannas mer eller mindre genom de känslor vi får. Eller åtminstone vill vi att de ska besannas.
Som säkert har framgått av det här så är min åsikt att ingenting ska försummas av dig som driver företag och som har kunder på besök. Ditt kontorsmaterial påverkar mer än vi tror, vare sig vi vill det eller inte. Frågan är nu bara, vad gör vi åt saken? Satsar vi på pennor av hög kvalitet eller nöjer vi oss med de enkla plastmodellerna?